Publicaties
Prenger, J., Havinga, D. (2016) Formatief evalueren met leesgesprekken. In Tijdschrift Taal, jaargang 7, nummer 10.
Prenger, J., Zaat, M. (2016) Leesgesprekken in de praktijk. In: MeerTaal jaargang 3, nummer 3, p.14-17
Prenger, J., Zaat, M. (2015) Leesgesprekken. SLO: Enschede | http://nederlands.slo.nl/leesgesprekken/
Beek, A. van der & Hoogeveen , M. (red), Prenger, J. (2015) Leerstoflijnen mondelinge taalvaardigheid beschreven. Uitwerking van het referentiekader Nederlandse taal voor het onderwijs in mondelinge taalvaardigheid op de basisschool. Enschede: SLO
Prenger, J., De Glopper, C.M. (2014) Effecten van schrijven om te leren bij Nederlands, geschiedenis en science. In: Levende Talen Tijdschrift jaargang 15, nummer 2, p 27-36.
De Glopper, C.M.., Prenger, J. (2014) Schrijfmeters maken. In: Meertaal jaargang 1, nummer 2.
Schaufeli, A., Prenger, J. (2014) De landelijke kennistoets Nederlands voor de pabo: een eerste balans. In: Tijdschrift Taal, jrg 4 - nr 7
De Glopper, C.M., Prenger, J. (2013) Schrijfmeters maken. In: Zevenentwintigste conferentie Het Schoolvak Nederlands | Bundel 27
Pollmann, E., J.Prenger en C.M. de Glopper (2012) Het beoordelen van leerlingteksten met behulp van een schaalmodel. In Levende Talen Tijdschrift. jaargang 13, nummer 3, p.15-24.
Prenger, J., H. Prins en M. Pulles (2012). De constructie van het begrip multiperspectiviteit bij het schoolvak geschiedenis. In: C.M. de Glopper, M. Gosen en J. van Kruiningen (red.) Gesprekken in het onderwijs. h 8, p. 178- 205. Delft: Eburon.
Prenger, J., C.M. de Glopper (2011) Schrijven om te leren bij Nederlands, Geschiedenis en Science. In: Vijfentwintigste conferentie Het Schoolvak Nederlands | Bundel 25
Prenger, J. (2011), Werken aan taal via rekensommen. In: Tijdschrift voor Remedial Teaching 2011, nr. 5, p. 10-13.
Dijkstra, Y., Prenger, J. (2010) Taalatelier Exacte Vakken Deel Werkboek- Uitgeverij Betelgeuze
Dijkstra, Y., Prenger, J. (2010) Taalatelier Exacte vakken Docentenboek-- Uitgeverij Betelgeuze
Prenger, J. (2009), Terug naar 'ouderwets' rekenonderwijs of blijven we realistisch rekenen? In: Taal Lezen Primair, nr.2, p. 6-8, januari 2009.
Prenger, J. (2009), Een rekenles én een taalles. Taal bij realistisch rekenen. In: JSW, jaargang 93, februari, p. 7-11.
Eerde, D. van, Hajer, M. & J. Prenger (2008), Promoting mathematics and language learning in interaction. In: Deen, J., Hajer, M. & T. Koole (eds.). Interaction in two multicultural classrooms. Processes of Inclusion and Exclusion. Amsterdam: Aksant.
Elbers, E., Hajer, M., Jonkers, M., Koole, T. & J. Prenger (2008), Instructional dialogues: Participation in dyadic interactions in multicultural classrooms. In: Deen, J., Hajer, M. & T. Koole (eds.). Interaction in two multicultural classrooms. Processes of Inclusion and Exclusion. Amsterdam: Aksant.
Prenger, J., Berenst, J., Glopper, C.M. de & H.I. Hacquebord (2008). Problems when working on maths assignments based on graphs. In: Deen, J., Hajer, M. & T. Koole (eds.). Interaction in two multicultural classrooms. Processes of Inclusion and Exclusion. Amsterdam: Aksant.
Prenger, J. (2007), Taal telt! Ook in het wiskundeonderwijs. In: Remediaal. Tijdschrift voor leer- en gedragsproblemen in het vo/bve, jaargang 7, nummer 6, 2006/2007, p. 27-31.
Prenger, J. (2007), Uitgerekend taal! Een onderzoek naar begripsproblemen bij wiskundeopgaven. In: Levende Talen Tijdschrift, jaargang 8, nummer 2, juni 2007, p. 10-16.
Prenger, J. (2007), Met taal kun je rekenen. De rol van taalvaardigheid en tekstbegrip bij het oplossen van een wiskundeopgave. In: Volgens Bartjens...Tijdschrift voor reken-wiskunde-onderwijs, jaargang 26, mei 2007, p. 4-7.
Prenger, J. (2006) Woorden tellen mee. Een onderzoek naar talige struikelblokken in het wiskundeboek. In: Levende Talen tijdschrift, 7e jaargang, nummer 3, p. 17-24, september
Elbers, E., M. Hajer, M. Jonkers and J. Prenger (2005), Instructive dialogues: Participation in dyadic interactions in multicultural classrooms. In: W. Herrlitz and R. Maier (Eds.), Dialogues in and around multicultural schools.Tübingen: Max Niemeyer Verlag, p. 249-264.
Prenger, J. (2005), Taal Telt! Een onderzoek naar de rol van taalvaardigheid en tekstbegrip in het realistisch wiskundeonderwijs. Groningen dissertations in Languistics, nr. 57.
Pulles, M. & J. Prenger (2005), Instrumentontwikkeling thuistaalsituatie. Rapportage Kansrijk Oost-Groningen 2004-2005. Etoc, Groningen.
Prenger, J., H.I. Hacquebord, C.M. de Glopper (2003), Tekstbegrip van wiskundetaken: een moeilijke opgave? In: TTWiA 70, jaargang 2003, nr.2, p. 91-101 (rectificatie).
Prenger, J., Hacquebord, H.I. en C.M. de Glopper (2003), Tekstbegrip van wiskundetaken: een moeilijke opgave? In: Koole, T., Nortier, J., Tahitu, B. (red.). Artikelen van de Vierde Socio-Linguïstische Conferentie. Delft: Eburon, 2003.
Eerde, D. van., M. Hajer, T. Koole, J. Prenger (2002), Betekenisconstructie in de wiskundeles. De samenhang tussen interactief wiskunde- en taalonderwijs. Pedagogiek, jaargang 22, nr. 2.
Elbers, E., M. Hajer, T. Koole, M. Jonkers, J. Prenger (2002), Leerzame tweegesprekken: individuele begeleiding in multiculturele klassen. Pedagogiek, jaargang 22, nr. 2.
Prenger, J. (2001), Vocabulaire hindernissen bij wiskunde. TTWiA nr 66, jaargang 2001, nr. 2., p. 53-68.
Leeszin , Methode voor begrijpend en studerend lezen voor het basisonderwijs. Wolters-Noordhoff