Taal telt

taalontwikkelend onderwijs in po en vo

Publicaties 

Prenger, J., Havinga, D. (2016) Formatief evalueren met leesgesprekken. In Tijdschrift Taal, jaargang 7, nummer 10.

Prenger, J., Zaat, M. (2016) Leesgesprekken in de praktijk. In: MeerTaal jaargang 3, nummer 3, p.14-17

Prenger, J., Zaat, M. (2015) Leesgesprekken. SLO: Enschede | http://nederlands.slo.nl/leesgesprekken/

Beek, A. van der & Hoogeveen , M. (red), Prenger, J. (2015) Leerstoflijnen mondelinge taalvaardigheid beschreven. Uitwerking van het referentiekader Nederlandse taal voor het onderwijs in mondelinge taalvaardigheid op de basisschool. Enschede: SLO

Prenger, J., De Glopper, C.M. (2014) Effecten van schrijven om te leren bij Nederlands, geschiedenis en science. In: Levende Talen Tijdschrift jaargang 15, nummer 2, p 27-36. 

De Glopper, C.M.., Prenger, J. (2014) Schrijfmeters maken. In: Meertaal jaargang 1, nummer 2.

Schaufeli, A., Prenger, J. (2014) De landelijke kennistoets Nederlands voor de pabo: een eerste balans. In: Tijdschrift Taal, jrg 4 - nr 7

De Glopper, C.M., Prenger, J. (2013) Schrijfmeters maken. In: Zevenentwintigste conferentie Het Schoolvak Nederlands | Bundel 27

Pollmann, E., J.Prenger en C.M. de Glopper (2012) Het beoordelen van leerlingteksten met behulp van een schaalmodel. In Levende Talen Tijdschrift. jaargang 13, nummer 3, p.15-24.

Prenger, J.,  H. Prins en M. Pulles (2012). De constructie van het begrip multiperspectiviteit bij het schoolvak geschiedenis. In: C.M. de Glopper, M. Gosen en J. van Kruiningen (red.) Gesprekken in het onderwijs. h 8, p. 178- 205. Delft: Eburon.

Prenger, J., C.M. de Glopper (2011) Schrijven om te leren bij Nederlands, Geschiedenis en Science. In: Vijfentwintigste conferentie Het Schoolvak Nederlands | Bundel 25

Prenger, J. (2011), Werken aan taal via rekensommen. In: Tijdschrift voor Remedial Teaching 2011, nr. 5, p. 10-13.

Dijkstra, Y., Prenger, J. (2010) Taalatelier Exacte Vakken Deel Werkboek- Uitgeverij Betelgeuze

Dijkstra, Y., Prenger, J. (2010) Taalatelier Exacte vakken Docentenboek--  Uitgeverij Betelgeuze

Prenger, J. (2009), Terug naar 'ouderwets' rekenonderwijs of blijven we realistisch rekenen? In: Taal Lezen Primair, nr.2, p. 6-8, januari 2009.

Prenger, J. (2009), Een rekenles én een taalles. Taal bij realistisch rekenen. In: JSW, jaargang 93, februari, p. 7-11.

Eerde, D. van, Hajer, M. & J. Prenger (2008), Promoting mathematics and language learning in interaction. In: Deen, J., Hajer, M. & T. Koole (eds.). Interaction in two multicultural classrooms. Processes of Inclusion and Exclusion. Amsterdam: Aksant.

Elbers, E., Hajer, M., Jonkers, M., Koole, T. & J. Prenger (2008), Instructional dialogues: Participation in dyadic interactions in multicultural classrooms. In: Deen, J., Hajer, M. & T. Koole (eds.). Interaction in two multicultural classrooms. Processes of Inclusion and Exclusion. Amsterdam: Aksant.

Prenger, J., Berenst, J., Glopper, C.M. de & H.I. Hacquebord (2008). Problems when working on maths assignments based on graphs. In: Deen, J., Hajer, M. & T. Koole (eds.). Interaction in two multicultural classrooms. Processes of Inclusion and Exclusion. Amsterdam: Aksant.

Prenger, J. (2007), Taal telt! Ook in het wiskundeonderwijs. In: Remediaal. Tijdschrift voor leer- en gedragsproblemen in het vo/bve, jaargang 7, nummer 6, 2006/2007, p. 27-31.

Prenger, J. (2007), Uitgerekend taal! Een onderzoek naar begripsproblemen bij wiskundeopgaven. In: Levende Talen Tijdschrift, jaargang 8, nummer 2, juni 2007, p. 10-16.

Prenger, J. (2007), Met taal kun je rekenen. De rol van taalvaardigheid en tekstbegrip bij het oplossen van een wiskundeopgave. In: Volgens Bartjens...Tijdschrift voor reken-wiskunde-onderwijs, jaargang 26, mei 2007, p. 4-7.

Prenger, J. (2006) Woorden tellen mee. Een onderzoek naar talige struikelblokken in het wiskundeboek. In: Levende Talen tijdschrift, 7e jaargang, nummer 3, p. 17-24, september

Elbers, E., M. Hajer, M. Jonkers and J. Prenger (2005), Instructive dialogues: Participation in dyadic interactions in multicultural classrooms. In: W. Herrlitz and R. Maier (Eds.), Dialogues in and around multicultural schools.Tübingen: Max Niemeyer Verlag, p. 249-264.

Prenger, J. (2005),  Taal Telt!  Een onderzoek naar de rol van taalvaardigheid en tekstbegrip in het realistisch wiskundeonderwijs. Groningen dissertations in Languistics, nr. 57.

Pulles, M. & J. Prenger (2005), Instrumentontwikkeling thuistaalsituatie. Rapportage Kansrijk Oost-Groningen 2004-2005. Etoc, Groningen.

Prenger, J., H.I. Hacquebord, C.M. de Glopper (2003), Tekstbegrip van wiskundetaken: een moeilijke opgave? In: TTWiA 70, jaargang 2003, nr.2, p. 91-101 (rectificatie).

Prenger, J., Hacquebord, H.I. en C.M. de Glopper (2003), Tekstbegrip van wiskundetaken: een moeilijke opgave? In: Koole, T., Nortier, J., Tahitu, B. (red.). Artikelen van de Vierde Socio-Linguïstische Conferentie. Delft: Eburon, 2003.

Eerde, D. van., M. Hajer, T. Koole, J. Prenger (2002), Betekenisconstructie in de wiskundeles. De samenhang tussen interactief wiskunde- en taalonderwijs. Pedagogiek, jaargang 22, nr. 2.

Elbers, E., M. Hajer, T. Koole, M. Jonkers, J. Prenger (2002), Leerzame tweegesprekken: individuele begeleiding in multiculturele klassen. Pedagogiek, jaargang 22, nr. 2.

Prenger, J. (2001), Vocabulaire hindernissen bij wiskunde. TTWiA nr 66, jaargang 2001, nr. 2., p. 53-68.

Leeszin , Methode voor begrijpend en studerend lezen voor het basisonderwijs. Wolters-Noordhoff