Taal telt

taalontwikkelend onderwijs in po en vo

Welkom op de persoonlijke website van Joanneke Prenger 

Joanneke Prenger werkt als leerplanontwikkelaar taal in het basisonderwijs bij SLO. Vanuit het SLO is ze ook hoofdredacteur van het tijdschrift MeerTaal, een onafhankelijk en praktisch tijdschrift over de taalontwikkeling van kinderen in het onderwijs tot 12 jaar 

Joanneke studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit te Groningen met als specialisatie ‘Taalvaardigheidsontwikkeling in het onderwijs’. Daarna volgde zij de opleiding tot eerstegraads leraar voor het vak Nederlands. Na de lerarenopleiding werd ze promovendus binnen de afdeling Taal en Communicatie van de Faculteit Letteren aan de Rijksuniversiteit Groningen. In haar onderzoek heeft ze gekeken naar de rol van tekst- en taalvaardigheden in het wiskundeonderwijs. In het proefschrift Taal telt! Een onderzoek naar de rol van taalvaardigheid en tekstbegrip in het realistisch wiskundeonderwijs (2005) wordt verslag gedaan van dit onderzoek.

Na haar promotie was Joanneke korte tijd werkzaam als docent en studiecoach bij de Opleidingen Speciale Onderwijszorg verzorgd door het Instituut Service Management, Stenden Hogeschool Leeuwarden.

Van 2003 tot 2013 heeft Joanneke gewerkt als taalexpert en onderwijsadviseur bij het Expertisecentrum taal, onderwijs en communicatie (Etoc) in Groningen. Ze hield zich daar o.a. bezig met projecten rond de implementatie van taalbeleid binnen scholen uit het voortgezet onderwijs, het doen van onderzoek op het gebied van taaldidactiek en het geven van trainingen aan docenten en educatieve auteurs op het gebied van taalgericht vakonderwijs. 

Mail Joanneke 


 

Door taalactiverende didactiek te implementeren - van kinderdagverblijf tot middelbare school - bieden we kinderen de kans om de rijkdom van hun taal te ontdekken en daarmee de wereld.